Thursday, April 10, 2008

ISLAM DAN MELAYU

Menyedari bahawa masyarakat Melayu di Malaysia adalah majoritinya beragama Islam, maka bolehlah ditafsirkan bahawa Melayu itu Islam tetapi tidaklah Islam itu Melayu. Di dalam negara yang berbilang kaum dan bangsa, hanyalah parti UMNO sahaja yang membawa kedua-duanya jika dibandingkan dengan parti-parti yang merupakan serpihan daripada UMNO.

Jelas sekali selama lebih 50 tahun kita merdeka UMNO telah berjaya mengangkat martabat Islam sepertimana yang dikehendaki di dalam Islam itu sendiri malah negara Malaysia sendiri telah diiktiraf adalah sebuah negara Islam. Ini dapat dibuktikan bilamana Malaysia dipilih sebagai tempat persidangan OIC dan Perdana Menteri Malaysia sendiri dipilih sebagai Pengerusi OIC.

Namun di dalam masa yang sama, sudah pastinya banyak lagi perkara-perkara yang perlu dilakukan bagi memastikan Islam terus kuat dan masyarakatnya memahami tentang Islam itu sendiri. Maka pelbagai usaha dan pandangan daripada semua pihak termasuk parti sahsiah yang mengku berteraskan Islam turut diterima bagi memastikan jaminan Islam di Malaysia terus subur dan difahami.

No comments: